Fysiotherapie Sternheim sluit per 1 december 2018

Ruimte voor je slogan

Taping

De samenstelling en eigenschappen van Pino-Tape zijn anders dan gewone (sport) tape. Door de specifieke samenstelling, materiaal en fabricage heeft de tape veel voordelen ten opzichte van andere tapesoorten. Het is speciaal materiaal, geweven als de huid en heeft de volgende eigenschappen:

- Het heeft een rekbaarheid van 140%. Dit komt overeen met de rekbaarheid van de huid.

- De dikte en het gewicht van de tape zijn vergelijkbaar met de huid. Daardoor vergeet je al snel dat je tape op hebt.

- Het rekt in meerdere richtingen, diagonaal om de lengteas.

- Het is lucht en vocht doorlatend waardoor de huid kan “ademen” en kan zweten. Hierdoor ontstaat minder snel verweking en irritatie van de huid.

- Het heeft een hypoallergene lijmlaag die reageert op warmte. Hierdoor hecht de lijm goed op de huid en treedt er weinig tot geen huidirritatie op.

- De tape kan tot wel 2 weken blijven zitten zonder dat er irritatie optreedt.

- De tape is vochtbestendig waardoor er gewoon met de tape gedoucht en gezwommen kan worden.

- Er zijn geen medicinale bestanddelen aan de tape toegevoegd. De snelle pijn-vermindering na het aanbrengen van de tape doet dit vaak wel vermoeden.

- De tape kan opgebracht met verschillende mates van rek, tot 100% zelfs en krimpt nadat het op de huid opgebracht is. Dit geeft afname van druk en pijn en stimuleert de doorbloeding. De tape lift tijdens het krimpen de huidlagen waardoor drukafname en pijnafname ontstaat. Door het krimpen  stimuleert de tape ook oppervlakkige zenuwen in de huidlagen (in de fasci) waardoor een betere sturing van de spieren ontstaat.

- Pino-tape is gemakkelijk weer te verwijderen van de huid en laat geen lijmsporen achter.

Behandeling blauwe plek

Behandeling striae

Deel van behandeling scoliose

Het verschil tussen Pino-Tape en gewone Sporttape.

Het traditionele Sport tapen is vaak gericht op het geheel of gedeeltelijk vastzetten (immobiliseren) van gewrichten. Dit ontneemt een gewricht en de spieren er omheen de mogelijkheid om datgene te doen waar ze voor gemaakt zijn: BEWEGEN!

Doordat de traditionele sporttape stug is en niet rekbaar, zal de tape leiden tot extra druk bij bijvoorbeeld zwellingen. Deze druk knelt de bloedvaten af waardoor meer pijn ontstaat, de bloedtoevoer wordt afgekneld en herstel wordt belemmerd. Pino-Tape is juist gericht op drukvermindering van het aangedane gebied, verbetering van de doorbloeding en stimulering van een correcte beweging. Daardoor geeft Pino-Tape een sneller herstel dan de traditionele Sport tape.

De werking van PinoTaping.

Pino-Tape werkt anders dan gewone Sport tape. Pino-Tape helpt het lichaam bij het natuurlijke herstelproces. Door de eerder genoemde krimpwerking lift Pino-Tape de huidlagen en creëert vermindering van de druk tussen de huid en de spieren. Zo ontstaat een betere doorbloeding en vochtafvoer (drainage) van het weefsel.

Zwelling verminderen & herstel bevorderen.

Bij intensief sporten, maar in grotere mate bij blessures, ontstaan scheurtjes van het spierbindweefsel. Het lichaam reageert hierop door middel van een ontstekingsreactie. Een ontstekingsreactie is een natuurlijk herstelproces van het lichaam. Bepaalde stofjes die vrijkomen bij de scheurtjes trekken als het ware meer bloed naar het aangedane gebied. Hierbij komt ook extra vocht vrij dat aan de buitenkant zichtbaar is als zwelling. Zwelling veroorzaakt druk in de weefsels. Deze druk belemmert de aan -en afvoer van voedingsstoffen en vocht. Hierdoor blijft bijvoorbeeld een verstuikte enkel lang dik en pijnlijk. Pino-Tape lift de huidlagen op waardoor de druk in weefsels onder de tape daalt. De aan –en afvoer van stoffen gaat beter waardoor er een snellere genezing ontstaat. Dit effect wordt versterkt wanneer U beweegt met de tape op.

Pijn vermindering.

Door vocht ontstaat druk in de verschillende weefsels, spieren, onderhuidse lagen en alles daar tussen.Toename van druk prikkelt de druksensoren. Dit wordt ervaren als pijn. Druk maar eens op een pijnplek, dan zal de pijn toenemen. Wanneer je weer los laat neemt de pijn weer af. Pijn wekt een beschermingsreflex op van de spieren: de spieren gaan extra aanspannen (hypertonie en spierspasme). Hierdoor kan je minder goed bewegen. De krimpwerking van Pino-Tape geeft juist drukdaling. Drukdaling geeft direct afname van de pijn. Het gevolg is dat je gemakkelijker kan bewegen en ook meer durft te bewegen Bewegen stimuleert weer de doorbloeding en het herstelproces.

Een voorbeeld van een ingetaped been na een val van het paard met een trap na...

Een voorbeeld van het tapen van een blessure aan de bovenbil na een val van een trap.